Fabricant de echipamente pentru industria auto

Filtrul de particule diesel (DPF) este considerat a fi una dintre cele mai complicate parti ale masinilor moderne diesel. Este de asemeni foarte scump. Cum este construit un filtru DPF? Cum trebuie condus un autoturism cu filtru DPF pentru a reduce avariile? Cum trebuie protejat filtrul DPF impotriva infundarii?

Primul filtru de particule diesel apare pe autotorismele cu motoare diesel la inceputul anilor 1980. Ele permit eliminarea fumului negru tipic esapamentelor. Filtrul DPF a fost folosit sporadic pe modelul Mercedes cu motor in 3 litri.

Nici un motor modern nu a fost complet capabil sa amestece si sa arda complet combustibilul si aerul in timpul operarii. Iar acestea – reziduriile de aer si combustibil-sunt cauza resturilor de funingine si cenusa si altor particule solide. Particolele de carbon au o structura de carbon, hidrocarbon, sulfati, sulf si alti oxizi de metal si apa.

In 2006, standardul de poluare Euro 4 a intrat in forta in zona EU. A reglementat reducerea drastica a normelor de emisie a particulelor de materie ale masinilor dissel de la 0.05 g/km (Euro 3) to 0.009 g/km. Si atunci producatorii de automobile s-au intors la solutia familiara, filtrul de particule diesel. Filtrele DPF au devenit un element indispensabil al masinilor pe motoare diesel.

Solutiile tehnice pentru filtrele folosite au mers in doua directii. Cei mai multi producatori auto au inceput folosirea filtrelor DPF iar producatorii francezi de automobile (Renault, Peugeot, Citroen) au introdus filtrele FAP,asa numite umede.

Constructia filtrelor DPF

Filtrul de particule diesel este parte a sistemului de evacuare. Este montat dupa concertorul catalitic. Arata de asemeni precum un convertor catalitic. Este instalat intr-o cutie de metal .

De-a lungul celor multor ani de operare a automobilelor cu motor diesel ,s-a dovedit ca o distanta mica dintre filtru si motor rezulta intr-o infundare mai rara a filtrului. Acest lucru este logic fiindca gazul cu cat e ami fierbinte cu atat trece mai rapid prin filtru. Filtru de particule DPF este controlat de ECU. Computerul colecteaza informatii de la senzorii de presiune (sonde diferentiale de presiune de diferenta), montati inainte si in urma filtrului DPF. De asemeni exista si senzori de temperatura ai gazului de esapament inainte si in urma filtrului. Ce se afla inantru unei cutiei de metal rotunda sau plata? O insertie ceramica cu o structura foarte complicata alcatuita din multe capilare goale si paralele pe partea tobei de esapament precum si capilare infundate pe partea motorului si pereti despartitori cu microcanale poroase. De asemeni peretii acestor microcanale sunt acoperiti cu platina si alte metale pretioase. Astfel particulele solide sunt blocate Toata aceasta constructie fac filtrele de particole DPF sa fie foarte scumpe. Filtrele de particule se pot auto-curata? Din fabrica filtrul a fost construit ca un element autonom care se curata singur. Particulele solide prinse in peretii filtrului sunt arse in timpul rulajului normal al masinii, de catre gazele de esapament cand ajung la o temperatura de400-600grade Celsius.

Daca filtrul a inceput sa fie infundat, problema ar fi trebuit sa fie rezolvata prin auto-regenerare.(ex: injectie suplimentara de ulei sau arderea cenusei). In practica totusi, acest lucru nu functioneaza in 100% din cazuri pentru ca motoarele nu functioneaza mereu la parametrii optimi. Exploziile din camera motoroului inspre filtrul de particule, consumul suplimentar de ulei datorita pierderilor de ulei, sau conducerea cu injectoare care curg, sunt cauze ale infundarii accelerate ale filtrului DPF. Unii constructori de masini au vrut sa elimine problema infundarii filtrului DPF, complicand astfel proiectarea acestuia. Un exemplu poate fi cel al motoarelor diesel din familia D-CAT, dezvoltate de Toyota, echipate cu un filtru complex DPF, care cuprinde de asemeni si functiile SCR introduse mult ani mai tarziu(Convertorul Catalitic). Constructorul a introdus un injector suplimentar in sistemul de evacuare pentru a arde cenusa din el. Aceasta solutie post injectie a permis extinderea considerabila a duratei de viata a filtrului. Dar problema nu a fost complet eliminata si filtrele D-CAT ajungeau sa coste astfel foarte mult fata de cele normale, iar motoarele echipate cu acest filtru ajungeau sa aiba si alte erori. Deci sunt filtrele DPF autonome in regenerare? Pe de o parte da, pentru ca nu e nevoie de nimic sa fie adaugat la ale( decat doar daca folosim un extra aditiv care sa scada nivelul de cenusa si temperatura). Pe de alta parte, procesul de auto regenerare are loc complet doar in conditiile unui motor perfect functional la paramentri optimi cat si in conditiile unui stil de condus adecvat (sursa www.motorintegrator.com)

Cateva cuvinte despre filtrele DPF / FAP / GPF / EURO / KAT
Przewiń do góry